click click


بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah,
Jadikanlah anak kami anak yang soleh dan solehah ya Allah. Yang menyejukkan mata kami memandangnya ya Allah. Jadikanlah anak kami ahli syurga ya Allah. Dorongkanlah hati mereka untuk melakukan amalan amalan yang membawa mereka ke syurga Mu ya Allah. Jauhkanlah hati mereka daripada melakukan amalan amalan yang membawa mereka ke neraka Mu ya Allah. Tetapkan lah hati mereka untuk menunaikan solat. Janganlah Kau melalaikan mereka dengan perkara perkara yang tidak berfaedah ya Allah.

Ya Allah,
Kami tidak mampu untuk mengawasi anak anak kami setiap waktu ya Allah. Kami serahkan anak kami untuk berada dibawah penjagaan Mu ketika mereka tidak bersama kami ya Allah. Gerakkanlah hati mereka untuk berada di tempat tempat yang Engkau redhai. Dan jauhilah mereka daripada berada di tempat tempat yang Engkau murkai.

Ya Allah,
Perkenankanlah doa doa kami ini. Kami memohon kepada Mu kerana Engkaulah tuhan kami. Kami meminta kepada Mu kerana Engkaulah yang menciptakan kami. Kami merayu kepada Mu kerana Engkaulah yang Maha Mengkabulkan doa doa kami ini. Jika Engkau tidak memakbulkan doa kami ini, siapa lagi yang akan memakbulkannya. Jika Kau tidak mendengar doa kami ini, siapa lagi yang akan mendengarnya.
Bantulah kami ya Allah. Ya Rahman. Ya Rabbul Alamin.
Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
......................... ..........................

Tuesday, March 20, 2012

Check-up KKST 20/3/2012

Hari nie ade checkup kat KKST (Klinik Kesihatan Seberang Takir).. sampai sane pukul 1.15 petang..biasa pergi hanto buku jea dulu sebab memang selalu ramai je orang cek situ..cek anak la, cek mak lah, cek mengandung lah…so….tak tersangka hari nie dapat cek awal..mungkin sebab JM(jururawat masyarakat) yang cek tu memang akan ditugaskan dating ke rumah lepas e melahirkan anak nanti, jadi e wat kesimpulan dan andaian, mungkin dia kene study kes dia sendiri kan..so hari nie cek dengan dia…
Ape keputusan cek hari nie :
HB : 11.5 ( last month 12.0 ) oloh..turun plok…bimbang wase…
Berat badan : 66.9 kg ( last month : 64.5 jea) aww..kene marah tadi sebab terlebih 300gram..hoho
Tekanan Darah : 100/70 ( Last month : 110/70)
Tempoh kelahiran : 23 minggu 6 hari
Tinggi Rahim : 23 cm ( last month : 19 cm )

so, sebab agak bimbang trend HB yang semakin menurun, e pon mengoogle lah kenapa HB turun..nie penjelasan die sket lah

Kenapa Para Ibu Hamil Sering Mengalami HB (hemoglobin) Rendah??
Mesti kita biasa dengar ibu hamil mengalami HB rendah kan? Kenapa ramai yang mengalaminya?
Untuk lebih jelas kenapa ianya terjadi, jom kita baca dulu apa dia hemoglobin ini.
Hemoglobin adalah protein dalam sel darah merah yang fungsinya adalah untuk mengangkut oksigen ke seluruh badan. Semasa hamil, darah dalam badan ibu akan meningkat dan dengan itu ia memerlukan lebih banyak hemoglobin untuk mengangkut oksigen. Jika ibu kekurangan zat besi (iron), maka hemoglobin dalam darah juga akan menurun kerana zat besi diperlukan dalam pembentukan HEMOGLOBIN.

Ibu-ibu memerlukan lebih zat besi untuk memberi nutrien kepada pembesaran bayi dan plasenta.

Kekurangan zat besi ini akan membuatkan ibu tidak bermaya, mudah letih dan boleh menyebabkan pitam. Dengan kata lain ibu boleh mengidap anemia iaitu kekurangan sel darah merah dalam badan.Ibu akan kelihatan pucat, sakit kepala dan pelbagai keadaan yang tidak menyelesakan.

Masalah Hemoglobin rendah (HB low) di kalangan ibu mengandung


Di Malaysia, antara masalah yang dihadapi ibu hamil selain masalah diabetes atau tekanan darah tinggi adalah masalah hemoglobin rendah (HB low).

Paras normal hemoglobin bagi wanita adalah di antara 11.5 hinga 16.5g/dL manakala lelaki adalah 12.5 hingga 18.5g/dL. Apabila paras hemoglobin tidak mencukupi, seseorang itu berisiko untuk mendapat anemia. Secara umumnya, hemoglobin ialah protein yang berfungsi membawa oksigen ke seluruh tisu badan. Apabila sel darah merah yang matang dan membawa oksigen ini semakin berkurangan, di sinilah serangan anemia bermula.

Simptom awal anemia
  1. Sentiasa letih
  2. Pening kepala atau pitam
  3. Apabila melakukan aktiviti fizikal, mudah mendapat sesak nafas
  4. Warna kulit bertukar menjadi pucat
  5. Penurunan berat badan
  6. Kadar denyutan jantung yang cepat
  7. Lemah daya ingatan
Antara punca masalah HB low
  1. Kekurangan faktor penting seperti zat besi, vitamin B12, folat dan ‘erythropoitein’
  2. Kekurangan hormon : Paras hormon tiriod yang rendah
  3. Gangguan pembentukan sel darah merah seperti talasemia
Risiko anemia di kalangan ibu hamil
  1. Peratusan tinggi untuk melahirkan anak pramatang
  2. Pertumbuhan janin yang terencat semasa di dalam kandungan
sumber

Makanan penambah darah

darah merah, cara tambah darah, bagaimana nak tambah darah dalam badan
Siapa orang yang mengalami kekurangan darah??
Orang yang menderita darah rendah atau Hb (hemoglobin) rendah atau anemia akan mengalami gejala seperti sakit lelah, lemas, pucat, jantung berdebar kencang, nafas yang pendek. Jika anemianya sudah kritikal maka akan timbul sakit dada, detak jantung meningkat, atau pengsan.

Bagaimana untuk menambah darah ??

Ia mesti kita cari makanan yang mengandungi zat besi.
Contohnya: daging merah, hati, ikan, sayuran hijau, kekacang, tahu, tempe. Jika kurang maka boleh ditambah dengan pengambilan tablet suplemen besi.
Lain-lain.
  • Kerang
  • Bayam
  • Bubur Kacang Hijau
  • Hati Ayam
  • Kangkung
  • Gulai Tahu/Tempe
  • Kuning Telur campur Madu
Perlu diingat, untuk pembentukan sel darah merah juga diperlukan dari protein dan karbohidrat.
Oleh dengan sebab itu, agar terhindar dari anemia maka menu makanan harus kita seimbangkanya, iaitu 60-70% karbohidrat (nasi, ubi, tepung), 10-15% protein (ikan, daging, telur, dan lain-lain , 20-25% lemak (minyak goreng, mentega, ), serta vitamin dan mineral.
Kalau boleh, cuba resepi Tumis Kangkung Udang, ada banyak boleh tambah darah.Kalau ada resepi lain, ingin dikongsi?? dan makanan lain yang boleh tambah darah???
sumber

No comments:

Post a Comment

tQ :D