click click


بسم الله الرحمن الرحيم
Ya Allah,
Jadikanlah anak kami anak yang soleh dan solehah ya Allah. Yang menyejukkan mata kami memandangnya ya Allah. Jadikanlah anak kami ahli syurga ya Allah. Dorongkanlah hati mereka untuk melakukan amalan amalan yang membawa mereka ke syurga Mu ya Allah. Jauhkanlah hati mereka daripada melakukan amalan amalan yang membawa mereka ke neraka Mu ya Allah. Tetapkan lah hati mereka untuk menunaikan solat. Janganlah Kau melalaikan mereka dengan perkara perkara yang tidak berfaedah ya Allah.

Ya Allah,
Kami tidak mampu untuk mengawasi anak anak kami setiap waktu ya Allah. Kami serahkan anak kami untuk berada dibawah penjagaan Mu ketika mereka tidak bersama kami ya Allah. Gerakkanlah hati mereka untuk berada di tempat tempat yang Engkau redhai. Dan jauhilah mereka daripada berada di tempat tempat yang Engkau murkai.

Ya Allah,
Perkenankanlah doa doa kami ini. Kami memohon kepada Mu kerana Engkaulah tuhan kami. Kami meminta kepada Mu kerana Engkaulah yang menciptakan kami. Kami merayu kepada Mu kerana Engkaulah yang Maha Mengkabulkan doa doa kami ini. Jika Engkau tidak memakbulkan doa kami ini, siapa lagi yang akan memakbulkannya. Jika Kau tidak mendengar doa kami ini, siapa lagi yang akan mendengarnya.
Bantulah kami ya Allah. Ya Rahman. Ya Rabbul Alamin.
Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
......................... ..........................

Wednesday, July 25, 2012

Pengalaman Menyusu

setelah 9 bulan 19 hari membawa kandungan ke sana ke mari, akhirnya penantian saya dan suami tidak sia-sia setelah kami dikurniakan seorang anak lelaki yang comel lotte... benar kate orang, nak melahirkan anak nie memang bertarung nyawa sebab apa-apa sakit yang pernah kita rasai takkan dapat nak bandingkan sakit yang dirasai saat melahirkan anak...

ade orang kate, sakit nak beranak macam sakit nak membuang,perut memulas-mulas..
ade orang kate, sakit nak beranak nie macam sakit sengugut...
ade orang kate, sakit nak beranak nie tak sakit pon..rase gitu-gitu jea..

hurm..sebenarnya sakit bergantung kepada individu tersendiri..even kalo kite kene pisau, ade orang kate sakit n ade jugak orang kate tak sakit..right?

tapi, once kite dah dengar suare baby kite for the first time..time tu jugaklah segala kesakitan hilang...
saat nurse letakkan baby kite skin to skin...ya Allah terase kebesaran kuaseMu..

lepas pada skin to skin, lepas potong tali pusat, misi amik baby untuk dimandikan..
lepas die siap jahit, dr cek sumer skali.. misi akan bagi kite untuk nyusu baby...

rase kekok..of kos kekok..misi mae untuk tolong pelekapan..alhamdulillah..my baby dah pandai melekap sempurna....mase beri tu, cara mengiring.. memula memang menangis n of kos kene pujuk sket la baby kite nie.. tapi once dah melekap sempurna, dah ok la sebab milk dah flow dalam perut die kan.. n alhamdulillah jugak sebab Allah dah berikan saya susu seawal 5 bulan preggy lagi.. n memang saya dah tanamkan niat dalam hati untuk terus menyusukan anak saya sehingga 2 tahun..(amin~~)

saya ingat tak lama kite duk dalam labour room tu tapi disebabkan beberapa hal yang dr perlu setelkan termasuklah prosedur hospital, dari 8.35 pm melahirkan baby, pkul 1 lebih baru keluar dari labour room..

memula dr n  misi kate dah hantar baby ke wad tapi tak lagi rupanya... so, misi sekali lagi beri baby untuk menyusu.. n of kos sekali lagi baby menangis n misi tolong untuk penyusuan..

malu ke nak menyusu? tak pandai kene belajar kan? tanamkan niat yang betol. insyaAllah, saya percaya segala urusan kita akan dipermudahkan..

masuk ke wad..hari pertama dan kedua, alhamdulillah..baby dah pandai meyusu...

 then, bile dah discharged..dah balik umah MIL..menyusu masih seperti biasa tapi disebabkan merasai kesakitan yang tak tertahan, kadang fail jugak nak menyusu.. MIL suruh hubby beli susu formula untuk beri baby minum..dalam hati saya dah menangis dah..apatah lagi melihat anak diberikan puting kosong at that time sebab die terlalu lapar n saya terlalu sakit..

but right after that, ape-apepon, saye sedar, saya perlu cekalkan badan..lawan sakit untuk anak..
n saya paksa juga diri saye menyusu anak...n saya minta hubby balik untuk amikkan pam susu..

susu saya ade..n memang betol.. skali pump dapat 2oz..ok la kan.. MIL still topup sket dengan air zamzam..
takpe.. air zamzam kan air terbaik di dunia.. saya percaya n tahu kebenaran tu..
tapi yang paling penting, no susu formula for my son...

hari nie hari ke-6 anak saya..saya pon berpantang hari ke-6.. susu masih meriah..ade stok 3 botol 2oz..kire ok la kan..cume saya harap n doa mintak anak saya tak nipple confius..cume kadang sekarang die tak sabar-sabar time nyusu sebab bile bagi botol kan susu terus keluar..kalo bagi miss B, kene slow-slow kan..
takpe..mama doakan yang terbaik untukmu wahai anak...

sehingga sekarang, saya masih full bf mu son n im proud of it...
kene mantapkan ilmu pengendalian susu perahan lagi..
how bout u mommies out there?let us share experience.. :D

2 comments:

  1. i xleh ingt nipple i melecet teruk masa mula2 dulu...punya la menjerit tiap kali farish nk breastfeed...huhu

    ReplyDelete
  2. ee kne byk brsbr..mmg kne slalu bg baby mnyusu br susu byk d produce..Insyaallah klu niat kte baik Allah akn permudahkan..

    ReplyDelete

tQ :D